גישה והקשרות

גישה והקשרות

מאת: סקיפר רמי בדר

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

הכלל הראשון והחשוב ביותר בגישה הוא לשמור על מהירות נוחה. הכוונה בנוחה היא כמה אתם מרגישים נוח עם המהירות בו אתם מתקרבים לרציף. המהירות הנכונה היא המהירות הנמוכה ביותר שעדיין מספקת היגוי לסירה. יש לזכור שכל עוד אתם מתקדמים בכח המנוע, יש נטיה לזלזל ברוח שאף היא תורמת למהירות הסירה (דוחפת, בולמת או מסיטה). בדקו את כיוון ועוצמת הרוח על פי סימנים בקרבת הרציף.

שימוש במנוע מרגע תחילת הגישה צריך להיות ב"מכות" קלות (טאץ'). יש לזכור ששימוש חסר בכח במנוע יפגום בתוצאה בדיוק כמו שימוש יתר.

בסירה עם מנוע אחד (יאכטות "רגילות"), תמיד סובבו את ההגה לפני שאתם מוסיפים סל"ד למנוע! כך תמנעו ממצב שהסירה תתפוס תאוצה לפני שהגעת לכיוון הרצוי.

בסירה עם שני מנועים (קטמרן לדוגמא), מפתה מאוד להשתמש בהגה כמו שמשתמשים בסירה רגילה. תתגברו על הפיתוי ושימו את ההגה באמצע והשתמשו במנועים בלבד. ההיגוי בעזרת המנועים מדוייק יותר. כשההגה בזווית, הזרם שנוצר מהמנועים עשוי לפגוע בדף ההגה ולגרום לסטייה מנתיב המתוכנן.

נראה מובן מאילו שהתהליך צריך להתבצע עם "חתימת רוח" קטנה ככל האפשר, שהרי לכן אנו מורידים מפרשים. אבל כדאי לזכור שברוח חזקה גם בימיני משוחרר, מפרשים עם "כיסים" שלא נאספו כראוי וכו' עשויים לתפוס רוח ולהפריע בגישה.

לעולם אל תכבו מנוע לפני שהסירה קשורה ומאובטחת! שייטים רבים עושים את הטעות ומכבים מנועים כשהסירה נמצאת במקום המיועד שלה והחבלים עדיין לא מאובטחים. אל תאבדו כוח מניע טרם הקשרות מלאה.

פנדרים – השימוש הנכון בפנדרים הוא הרבה יותר מלזרוק פנדרים בצידי הסירה. פנדרים צריכים להיקשר במקומות המדוייקים ולכן בידקו מה המקומות בסירה שעשויים "לנשק" את המזח ובגובה שלא יגרום לפנדר להיתקע מתחת למזחים.

והטיפ החשוב ביותר: לעולם לא להסס לוותר ולנסות מחדש. אין שום טעם "לאנוס" את הסירה להתיישר בעזרת הסירה שמשמאלכם או המזח שמימינכם. גם תחסכו נזקים ובעיקר תראו יותר טוב.

הפלגה נעימה!

פוסטים נוספים:

משיכת חבל

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

קרא עוד »

איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה

אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.

קרא עוד »

הלם מים קרים

הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.

קרא עוד »

צמצום מפרשים

מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.

קרא עוד »

הסחה של היאכטה

מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור

קרא עוד »

אודות רמי בדר

רמי בדר בעל רישיון משיט 40, צבר ניסיון של שנים בהדרכה. מלמד את כל מקצועות השייט בקורס סקיפרים (מכונה, ימאות וניווטים). שותף ומנהל בהתנדבות את פעילות השייט בעמותת ״נפש חופשית״ ומעביר הרצאות בתחום מטאורולגיה.