מדד CAPE

מדד CAPE

מאת: סקיפר יער ארז

באתרי חיזוי מזג אוויר קיים מדד חיזוי מעניין. מדד המאפשר לחזות פוטנציאל היווצרות, התפתחות ותנועה של סערה. כשייטים, כדאי שנדע להשתמש בו.

מהו מדד CAPE

Convective Available Potential Energy, ובעברית: "האנרגיה הפוטנציאלית הזמינה להסעה" – זהו נתון מספרי בעזרתו ניתן לחזות התפתחות ענני סערה וסערות.

מהי הסעה:

הסעה היא עליית אוויר חם המוקף באוויר קריר יותר. אוויר חם קל יותר מאוויר קר, ולכן הוא נע אנכית כלפי מעלה.

במהירות אנכית גבוהה ועתודות לחות גדולות, ענן מסוגל לצמוח ולהתפתח לגובה רב. במהלך ההסעה נוצרים ענני קומולוס וקומולונימבוס. כפי שכבר למדנו, גשמים עזים וסופות רעמים קשורים לענני קומולונימבוס עוצמתיים.

ככל שיש יותר אנרגיה זמינה בה ניתן להשתמש להסעה, ההסעה תהיה אינטנסיבית יותר,  משמעותית יותר ומהירה יותר. ערכי CAPE גבוהים מצביעים על קצב גבוה של התפתחות הסעה.

ככל שהאנרגיה הפוטנציאלית הזמינה להסעה (CAPE) גבוהה יותר, הסעה תהיה חזקה יותר וניתן לצפות לתופעות מזג האוויר המסוכנות יותר.

ערך CAPE ייתן לנו מידע על עוצמת הסעה אפשרית בכל נקודה בכדה"א בזמן אמת.

הסבירות ליצירת ענני סערה על פי CAPE:

(הנתונים המספריים מציינים ערכי ג'אול לק"ג (Joule Per Kilogram  (J/Kg) כלומר "יחידות קיבולת חום במסה").

J/Kg<0 –

מצב יציב (ללא ענני Cumulus או Cumulonimbus, גשמים כבדים, סופות רעמים וכו').

J/Kg 0-1000 –

חוסר יציבות קל (אם יש מספיק לחות באוויר, ישנם ענני קומולוס (Cu), ענני קומולונימבוס (Cb), גשמים קלים, סופות רעמים אפשריות).

J/Kg 1000-2500 –

חוסר יציבות בינוני (ענני קומולונימבוס (Cb) עם גשמים עזים, סופות רעמים).

J/Kg 2500-3500 –

אי יציבות גבוהה (סופות רעמים, לפעמים כבדות, ברד, סופות רוח).

 J/Kg≥ 3500-

חוסר יציבות גבוהה מאוד (סופות רעמים כבדות וכבדות מאוד, טורנדו).

אבל… יש אבל

מדד CAPE לא מספיק. זהו רק אחד האמצעים לחיזוי סערה. חובה על השייט  לדעת גם את המצב הסינופטי. המצב הסינופטי וההסעה משפיעים זה על זה.

עכשיו היכנסו לקישור שלהן כדי להתרשם:

לחצו כאן

קרדיט: Windy.app

מתעניינים בקורס סקיפרים? לחצו כאן

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.