מאת: סקיפר יער ארז
זהו סיפורה של ספינת המפרש הגדולה בעולם. אלמלא טבעה בנסיבות טרגיות הייתה חוגגת כיום 120 שנה להשקתה!!!
קשה להאמין אבל בסוף המאה ה-19 תוכננה ונבנתה במספנות טקלנבורג בעיר גסטמונד שבאימפריה הגרמנית דאז ספינת המפרש הגדולה בעולם מאז ועד היום. "פרוסיה" שמה.
"פרוסיה" (Preußen) הייתה ספינת מפרש גרמנית בעלת 5 תרנים שנבנתה בשנת 1902 עבור חברת הספנות לייס ( F. Laeis). שמונה שנים בלבד הספיקה לשייט בבטחה עד שטבעה באופן טראגי בשנת 1910.
מאז ועד שנת 2000 לא נבנתה בעולם ספינה אחרת בעלת 5 תרנים. ואכן בשנת 2000 במלאת 100 שנים ל"פרוסיה" הושקה ספינת הנופש המפרשית "רויאל קליפר" על בסיס תכנית המבנה המקורי של ה"פרוסיה". (קצת על ה"רויאל", בסוף המאמר)
איך נולד הרעיון
הרעיון הבסיסי של בניית ה"פרוסיה" הגיע מרב-החובל הגרמני המפורסם באותם ימים, רוברט הילגנדורף, שהיה מפקד המפרשית הגדולה "פוטוסי". האגדה מספרת כי הקייזר וילהלם השני, בעת ביקורו בספינה "פוטוסי" ב -18 ביוני 1899, איתגר את יו"ר חברת הספנות לייס ועורר בו השראה לבנות את ספינה מפרש ענקית. שנה וחצי מאוחר יותר הספינה אכן הוזמנה והבנייה יצאה לדרך על פי התוכניות של המעצב הראשי המהנדס ד"ר גיאורג וילהלם קלאוסן.

כמה נתונים טכניים מעניינים
- גוף: פלדה
- אורך גוף כולל של 132 מ'
- רוחב: 16.4 מ'
- גובה: 68 מ'
- שוקע: 8.26 מ'
- כושר העמסה: 8,000 טון
- 5 תרני פלדה וחיבל פלדה
- 47 מפרשים בשטח כולל של 6,806 מ"ר)
- ההגה בקוטר 1.90 מ'
- מהירות מירבית: 20 קשר
הצוות כלל: קפטן, חובל ראשון, שני ושלישי, דייל, טבח, מפרשן, 38 עד 42 מלחים. יציבות: הספינה נבנתה באופן כך שתוכל להתמודד גם עם סערה בתנאי בופור 9.
מסעותיה
הספינה הושקה והוטבלה ב- 7 במאי 1902. וב- 31 ביולי 1902 עזבה את נמל ברמרהבן להפלגת הבכורה שלה לנמל איקוויק שבצפון צ'ילה. מפקד הספינה היה של קפטן בוי ריצ'רד פיטרסן שהיה חניכו של קפטן הילגנדורף, הוא גם סייע למהנדס קלאוסן ביישום התוכניות שלו.
הפרוסיה שימשה בהצלחה בסחר עם צ'ילה, ושוב ושוב היא קבעה שיאי מהירות. בשל הופעתה, ייחודה ומאפייני הפלגה מצוינים, הימאים קראו לה "מלכת מלכות הים". חברת Standard Oil האמריקנית אפילו חכרה את הספינה למסע אחד ברחבי העולם דרך ניו יורק ויפן, כאשר נכנסה לנמל ניו יורק, כמעט כל תושבי העיר יצאו לראות ולקבל בברכה את ספינת המפרש הגבוהה והייחודית.
לאחר 11 הפלגות לצ'ילה התמנה קפטן-ג'וכים-הנס-הינריך ניסן לרב החבל של ה"פרוסיה". הוא הספיק לפקד עליה בשני מסעותיה המלאים והאחרונים וחזה בטביעתה.

הטביעה
ב- 5 בנובמבר 1910, בהפלגה ה- 14 שלה לצ'ילה, בשעה 23:35 נוגחה ה"פרוסיה" על ידי ספינת קיטור בריטית קטנה בשם "ברייטון" שעסקה בחציית התעלה הבריטית, 15 ק"מ דרומית לניוהובן.
קברניט המנועית "ברייטון" זיהה מבעוד מועד את המפרשית "פרוסיה" אולם המעיט בהערכת מהירותה הגבוהה של ה"פרוסיה" שהייתה בנקודה זו 16 קשר. בניגוד לתקנות השייט ולחוקי הדרך החליט קברניט ה"ברייטון" שלא לפנות דרך מאחורי הירכתיים. הוא ניסה לחצות מול חרטום!
ה"פרוסיה" נפגעה קשות בחלקה הקדמי. עקב קריסת התורן הקדמי היא איבדה את היכולת לכוון את הספינה בבטחה, אולם היא לא הייתה בסכנת טביעה. ה"ברייטון" חזרה לנמל ניוהובן על מנת להזעיק סיוע. הגוררת "אלרט" נשלחה לסייע ל"פרוסיה" אולם מזג אוויר סוער סיכל את הניסיונות לגרור את הספינה לחוף מבטחים בנמל דובר. הוחלט לעגן אותה מחוץ לדובר, אך שתי שרשראות העוגן נשברו ו"הפרוסיה" הוטחה על סלעים שבמפרץ הסרטנים, הנזק היה חמור וספינה החלה לטבוע.

אנשי הצוות חולצו. גם מטען וציוד שניתן היה להציל מה"פרוסיה" חולץ, אולם כאשר הוברר שהקיל נשבר – הספינה הפכה בלתי ניתנת להשמשה מחדש ועלות חילוצה הייתה לא כדאית. היא נותרה על החול בעומק 6 מטר. בתקופות שפל ניתן עד היום לראות כמה צלעות של ה"פרוסיה" מחוץ למים במפרץ הסרטנים.
רב החובל של הברייטון נמצא אחראי מוחלט לתאונה. רישיונו נשלל.
טעות רשלנית הובילה לטרגדיה.
כדאי שנזכור שיכולתנו להעריך מהירות וכיוון של כלי שייט אחר – מוגבלת.
חוקי הדרך בים נועדו ליישום מלא ומדויק.


"רויאל קליפר"
זו המפרשית הגדולה ביותר שנבנתה מאז "פרוסיה". היא רשומה בשיאי העולם של גינס כמפרשית הגדולה ביותר בשירות פעיל. זו ספינה פלדה בעלת חמשה תרנים, המשמשת כספינת תענוגות. היא נבנתה במקור על ידי ממשלת פולין הקומוניסטית ונועדה כבית נופש צף עבור כורי המכרות, אך נמכרה בגלל בעיות כלכליות. היא עוצבה מחדש על ידי רוברט מקפרלן הידוע מחברת מקפרלן ShipDesign, עבור חברת Star Clippers Ltd. משוודיה. במספנת גדנסק הוסיפו לאורכה 24 מטר. ומספנת Merwede השלימה את פנים הספינה ביולי 2000 לקראת השקתה לתעשיית הקרוזים.
"רויאל קליפר" משייטת בים התיכון במהלך הקיץ. במהלך החורף היא מציעה טיולים בקריביים ובחלקים הדרומיים של אזור האנטילים הקטנים. אחד מיתרונותיה הוא שהיא יכולה לבקר בנמלים קטנים שאוניות קרוז גדולות (מוטוריות) לא יכולות להגיע אליהם.
נתונים טכניים:
- נמל הרישום: מלטה
- טון: 5,000 GT
- אורך: 134.9 מ '(439 רגל)
- רוחב: 16.5 מ '(54 רגל)
- שוקע: 18.5 רגל (5.6 מ ')
- תרנים: 5
- מפרשים: 42
- שטח מפרש: 5,0002.6 מ"ר
- מנועים: 2 דיזל קטרפילר 3516
- קיבולת מירבית: 227 נוסעים
- צוות: 106

פוסטים נוספים:

אסון הפיצוץ בנמל הליפקס
במאמר שלפניכם נציג את המהלכים והשגיאות שגרמו לתאונה שתוצאותיה היו מהקשות בהיסטוריה האנושית: הפיצוץ בנמל האליפקס, קנדה (6/12/1917).

ראש השנה 1943 – הצלת יהודי דנמרק – סיפור גבורה ימי
בראש השנה תש"ד (1943), במבצע ימי יוצא דופן , הצילו ספני העם הדני יותר מ- 7,000 מיהודי דנמרק. הייתה זו אחת משעותיה היפות של האנושות, כבוד ותודה לספנים הדנים.

חיל-הים הישראלי הטביע את היאכטה של היטלר!
בפעולה מבצעית חשאית מטביע חיל-הים הישראלי את היאכטה של היטלר בנמל ביירות. עוד פרשה עלומה נחשפת.

לחיי הספינות שבדרך
חודש מרץ 2021: עיני העולם נשואות בסקרנות אל עבר תעלת סואץ. תאונה ימית קלה יחסית אשר לא גבתה חיי אדם ולא גרמה נזק משמעותי לכלי-שייט או לרכוש, הביאה לעצירת חלק משמעותי מהסחר העולמי ולנזק מצטבר של מיליארדי דולרים. במאמר זה ננסה להבין את התמונה הכוללת, ומעט היסטוריה.

פרשת הספינה בת גלים
ערב מלחמת הימים (1967) חסמו המצרים בהנהגת הנשיא גמאל עבד-אל-נאסר את תעלת סואץ ע"י הטבעת מספר ספינות לרוחבה.
אחת האניות שטובעו הייתה ספינת סוחר ישראלית – ספינה בשם "בת-גלים" שהייתה שבוייה בידי המצרים משנת 1954 (!)
עוד פרשה מרתקת מההיסטוריה הימית שלנו – בואו נבין מה קרה שם.

אוניית הקרב שהתחפשה
לכבוד פורים:
סיפורה המדהים של אוניית-קרב במלחמת העולם השנייה ששרדה הודות לתושיית מפקדיה ואנשי צוותה.