חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

מאת: סקיפר יער ארז

כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית. Bare-Boating (BB) פירושו שהיאכטה מושכרת ללא סקיפר צמוד וללא צוות. השוכר הוא שמטפל בכל: תכנון המסלול, בטיחות ובטחון, עגינות, בישול וכו'. אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.

עלות

במונחים של עלות, הצ'ארטר, כלומר שכירת יאכטה מתחרה בצורה טובה בחופשה במלון נופש טוב, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את כל התוספות כמו דמי-כניסה לאתרי-נופש ושירות-חדרים. 

על הסירה כל הארוחות משקיפות לנוף, והתענוגות המימיים כמו שנורקלינג בשוניות האלמוגים או סיור בחופים חוליים… כלולים במחיר.

כמו כל דבר, הצ'רטר הוא בסופו של דבר מה שהשייטים עושים ממנו. אני מכיר אנשים שיצאו למקומות אקזוטיים עם נוף מדהים, חזרו והתלוננו על לחות גבוהה… מצד שני, יש חברים שנהנו מצ'רטר בסקוטלנד בתנאי רוח וגשם ללא הפסקה. גם מי שתכנון צבירת הרבה שעות שייט עשוי לצבור במקום זאת, זיכרונות נעימים מבקתה חמה עם חברים ומשיכת כתפיים מהפרעות הסופה השואגת בחוץ ליד האש באח שבפאב. 

לכן מי שמפיק את המרב מהשייט בסירה, הוא השייט הגמיש, זה שמוכן להתאים את תוכניותיו ומאמין שהדבר החשוב הוא ליהנות מהדרך.

בחירת איזור הפלגה

מאפייני איזור נוח להפלגה הם מפרצי מים מוגנים, הפלגות קצרות בין מעגנות, עזרי ניווט מסומנים היטב וחיזוי מזג אוויר צפוי. 

מיקום ההפלגה צריך להיות מוכתב גם לפי עונת השנה, כמו גם לפי אקלים ההפלגה הרצוי. החורף למשל סוגר חלק ניכר מאתרי ההפלגה באירופה ובצפון אמריקה, ואילו מזג האוויר בים הקריבי באמצע הקיץ עלול להיות לח מאוד ולא ממש נעים. מנגד, צפון מערב האוקיאנוס השקט ממוזג בקיץ, קריר באביב ובסתיו ורטוב בחורף.

קבלת הסירה

הסקיפר והצוות יקבלו תדרוך מקיף לפני קבלת הסירה, התדריך נעשה כולו במרכז ההשכרות ועל היאכטה, אבל רק כאשר עוזבים את המזח, מבינים את כלי-השייט, את המערכות, את הסכנות בים וגם את הדרך למסעדות המופיעות בתרשימים מקומיים.

ללקוחות הזקוקים לעוד קצת עזרה כדי להרגיש בנוח, יש חברות השכרה המציעות סקיפר ידידותי ללא תשלום למשך חצי יום כדי לספק חניכה אחד-על-אחד לסקיפר ולצוות. הדבר מאפשר להכיר היטב את היאכטה ולחדד את כישורי ההפלגה. אני ממליץ מאוד לתאם אפשרות זו מראש ולעשות בה שימוש.

אותו סקיפר יכול גם להישאר על הסיפון למשך כל זמן ההפלגה, ולעיתים זה יכול להתאים לכם. הסקיפר אמנם ייקח את אחד התאים ויהיה צורך לספק את ארוחותיו יחד עם המפליגים, אך הלקוחות יחסכו בעלות הפטור מביטוח בגין נזק. הסקיפר המקצועי מכיר את מזג האוויר, את המפרצים הצלולים, את המעגנות הטובות ביותר, החופים, השוניות לשנורקלינג וגם…כל ביסטרו קטן ומיוחד בחופים.

 

מה להביא מהבית

לכאורה, האריזה להפלגת צ'רטר צריכה להיות קלה; בין כה-וכה מסתובבים במשך שבוע עם בגד ים, שתי חולצות וזוג מכנסיים קצרים. באופן מציאותי, ובהתאם לאזור, קחו מעיל למזג אוויר גשום, בגדים נוחים לסירה ובגדים לחוף לארוחות ערב. הכול חייב להיכנס לתיק רך ומתקפל, אותו ניתן לאחסן על הסיפון. יש חברות צ'רטר שיקפידו וימנעו העלאה של מזוודה קשה ליאכטה. הם יאחסנו את המזוודה במשרדיהם עד שובכם. במקרה זה האורחים שלכם ייאלצו לארוז את ציודם לתוך שקיות לפני תחילת ההפלגה.

 
דוגמא להצעת מחיר מחברת השכרה

בחירת חברת השכרה

חברות שכר קיימות בכל הצורות והגדלים, מתאגידים בינלאומיים ועד חברות מקומיות קטנות. לחברות הגדולות יש  יתרון הדומה  לחברות השכרת רכב: הן קובעות בעצמן את הצי שלהן, ולעתים קרובות יש סוג סירות שנבנו במיוחד לצרכיהן. חברות גדולות גם נוטות להחזיק מלאי ציוד לתיקונים. לחברות קטנות יותר יש מגוון אקלקטי יותר. אגב, זה שהופך אותן למועדפות למשל עבור כל מי שרוצה לנסות דגם סירה שאינו מכיר (או לפני רכישה).

 

בחירת השותפים להפלגה

ההחלטה עם מי לבוא להפלגה היא שיקול חשוב. האורחים צריכים להיות אנשים שיכולים לחיות יחד במשך כשבוע בסמיכות קרובה מאוד. משפחה היא דבר חשוב, אך קחו בחשבון הרגלים אישיים כמו עישון, שתייה, העדפות מזון מסויימות וכדומה, לצד תחומי עניין משותפים. כמו כן יש לקחת בחשבון עמידות האורחים לשייט בתנאי ים פחות רגוע ו/או הפלגות מעט יותר ארוכות. חשוב לתכנן מראש מי יהיו אנשי הצוות הביצועי ביאכטה, מהרמת מפרשים, סיוע בעגינה והיקשרות ועד בישול.

 

בחירת הסירה

יש כמובן כל מיני אפשרויות: בשנים האחרונות קטמרנים הציפו את תעשיית השכרת היאכטות, הם מציעים תאי לינה גדולים עם הפרדה, בתוספת סלונים פתוחים, תא סקיפר וגשר פיקוד. אך גם יאכטות מונו-הול זמינות בכל הצורות והגדלים. כשאתם מתכננים את הלינה, שימו לב ששימוש בשולחן הסלון להמרה לשינה הוא כאב ראש לא קטן כי יש להכין ולפרוש מחדש מיטות מדי יום, לכן רצוי לתכנן תאי לינה לכל המשתתפים.

לקרוא את החוזה

לפני שתחתמו על הקו המקווקו בתחתית העמוד, יש להבין את כל האותיות הקטנות של חוזה ההשכרה. מה גובה הפיקדון ומתי ניתן ההחזר?  מה האחריות שלכם?  מה הוא ביטוח השיפוי באמצעות חברת השכר?  מה אם כבר יש לסירה בעיה?  מתי הסירה זמינה עבורכם ומתי עליכם להחזיר אותה?  ועוד-ועוד.

נהלי וירוס קורונה

חברות שכר התמודדו תמיד עם האתגר לנקות סירות שהוחזרו ולהכין אותן לאורחים חדשים, אך COVID-19 הגביר את תשומת הלב לנושא. שאלו מראש מה הם הנהלים של החברה כדי להבטיח הגיינה בסגנון בית חולים. רוב החברות התחילו להשכיר בהפרש של יום אחד לפחות. זה נותן די והותר זמן לטהר את הסירות ביסודיות לפני מסירה לאורחים חדשים. וודאו שאכן כך נעשה גם בחברה ממנה אתם מזמינים.

האם זקוקים לרישיון 

בכל היעדים, האורחים נדרשים להגיש פירוט היסטוריית שייט לחברת השכר לפני ההזמנה. בפירוט זה צריכים להראות לא רק את ותק הרישיון של הסקיפר, אלא גם את היכרותו הקודמת עם סירות דומות. 

יש יעדים של השכרת יאכטות באירופה, שלקוחות זקוקים לרישיון רשמי (כגון IYT תעודת הכשירות הבינלאומית) ו/או רישיונות והסמכות מוכרים ממדינות נבחרות או מארגוני שייט נבחרים. ( ASA – איגוד השייט האמריקאי, RYA – איגוד היאכטות המלכותי הבריטי, ועוד). 

רישיון GMDSS או רישיון מפעיל רדיו VHF נדרש גם כן ביעדים רבים.

הרישיון הישראלי נחשב מאוד בעולם, אך יש לבדוק מראש מהו הרישיון הנדרש בחברת ההשכרה הספציפית.

לסיכום
לא משנה מה הפלטפורמה ומה היעד, זכרו שהכול עניין של התייחסות.
אם תיכנסו לשייט בציפייה להנאה, רגיעה והתרגשות, לשם בדיוק תובילו את ההפלגה.

כתמיד – אנחנו עומדים לרשותכם לכל שאלה או התייעצות לקראת היציאה לחופשת שייט בעולם.

קרדיט:
Chris Caswell – yachtingmagazine.com

פוסטים נוספים:

משיכת חבל

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

קרא עוד »

איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה

אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.

קרא עוד »

מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים

היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו

קרא עוד »

חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.

קרא עוד »

סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »

טמפרטורת המים בים התיכון

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »
קטמרן בשקיעה

כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות. הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית המתקרבת עשויה להציל חיים. במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.

קרא עוד »

הלם מים קרים

הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.

קרא עוד »

צמצום מפרשים

מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.

קרא עוד »

הסחה של היאכטה

מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.