מה מספר לנו שרוול הרוח ביציאה מהמרינה?

מה מספר לנו שרוול הרוח ביציאה מהמרינה?

מאת: סקיפר יער ארז

כולנו מכירים את שרוול הרוח המותקן מעל רציף תחנת הדלק במרינה הרצליה. כמה שייטים באמת עושים בו שימוש במכלול שיקולי ההפלגה? בואו נברר מה ניתן ללמוד משרוול הרוח. זה כדאי.

ייעוד

שרוול-הרוח משמש להערכת מהירות הרוח וכיוונה. שרוול-רוח מותקן בדרך כלל במנחתים ושדות תעופה, בנמלים ובמעגנות, במעבר על פני לשון יבשה או שונית בים, במפעלים שבהם יש סכנת דליפת גזים, לצד כבישים מהירים או גשרים בהם קיימת סכנת מכות-רוח, וכן בכל מקום בו יש חשיבות לידיעת כיוון הרוח ועוצמתה.

מבנה השרוול

צורת השרוול היא מעיין צינור בד בצורת חרוט קטום (קונוס), המחובר בקצהו הרחב לתורן בחיבור על ציר המאפשר לו לנוע במעגל.

גודל השרוול אינו קבוע. הוא תלוי בשני פרמטרים: א.במרחק ממנו יש לראותו. ב.באפשרות הפיזית להתקין שרוול-רוח גדול.

שרוול רוח תיקני בנוי מחמישה מפרקים. בין מפרק למפרק מקובעת טבעת מתכת או תפר עבה.

בעולם נוהגים צבעים שונים בהתקנת שרוולי רוח. השרוולים התקניים יהיו בצבעי אדום-לבן כאשר כל מפרק צבוע בצבע אחר. בשני קצוות השרוול יופיעו מפרקים אדומים (ראו תמונה).

ובלילה? במעגנות גדולות ומרכזיות שרוול הרוח מואר בלילה, בין אם על ידי זרקור המאיר את השרוול מלמטה, או על ידי מקור אור המותקן על התורן ומאיר אל תוך השרוול.

pexels-anamitra-dasgupta-3841154

גובה התורן

גובה התורן של שרוול הרוח תלוי בשימוש המיועד לשרוול:
ביציאה ממרינות מקובל להתקין שרוול על תורן שגובהו כגובה תורן של ספינות מפרש. שרוול זה יסמן לסקיפר את כיוון הרוח ועוצמתה עם צאתו ממסתור שובר הגלים של המרינה. זהו הגובה החשוב עבורו לקראת הנפת מפרשים.

על הרציפים במרינות נהוג, על פי הצורך, להתקין שרוולי-רוח בגובה הרציף. שרוול זה יסמן לסקיפר את כיוון הרוח ועוצמתה בגישתו לרציף ובצאתו ממנו על מנת לחשב את נפילת החרטום (ראו תמונה).

כיוון הרוח

הרוח נכנסת אל תוך השרוול הקוני דרך בסיסו ולכן כיוון הרוח הוא הכיוון הנגדי לכיוון אליו מצביע שרוול הרוח. לדוגמה: שרוול רוח המצביע צפונה מעיד על רוח דרומית.

מהירות הרוח

כיוון שהשרוול בנוי מחמישה מפרקים, יכול השרוול להימתח אופקית בחמישה שלבים. כלומר עצמת (מהירות) הרוח משפיעה על זווית שרוול הרוח ביחס לתורן אליו הוא מחובר. ברוח חזקה שרוול הרוח מתנופף מתוח אופקית, ברוח חלשה הוא צונח כלפי מטה. על שרוול-רוח תקני לעמוד ברוחות של עד 75 קשרים.

מקרא לשרוול רוח תקני (ראו איור להלן):
(FAA SPECIFICATION FOR WIND CONE ASSEMBLIES- 2/6/04)

מצב השרוול

(כמה מפרקים מתוחים אופקית)
מהירות הרוח בקשר

5 מפרקים (לכל אורכו)

15 ומעלה

4 מפרקים

12-15

3 מפרקים

9-12

2 מפרקים

6-9

מפרק אחד

3-6

שרוול נפול

0-3

איור 3

לסיכום:

שרוול-הרוח הינו עוד כלי חשוב לקבלת החלטות ולתכנון נכון של פעולת הסקיפר באזור המרינה או בכל מקום אחר בו הוא מותקן.
הכרת תכונותיו של שרוול-הרוח מאפשרת התנהלות מושכלת והימנעות מתקלות ונזקים.
בואו נעשה בו שימוש… זה כדאי!

פוסטים נוספים:

משיכת חבל

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

קרא עוד »

איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה

אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.

קרא עוד »

מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים

היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו

קרא עוד »

חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.

קרא עוד »

סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »

מה מפה סינופטית יכולה לספר לנו על מזג האוויר?

שירותים מטאורולוגיים של כל מדינה יוצרים מפות סינופטיות כדי לתת בסיס לתחזית. גם אפליקציות לחיזוי מזג אוויר כוללות מפות סינופטיות. ניתן לתהות ולשאול, מדוע יש בכך צורך? הרי תחזית מזג האוויר הסופית ברורה ונגישה בקלות. בואו נבין איך מפה סינופטית יכולה לעזור לנו ככלי עזר לקבלת החלטות? זה כדאי!

קרא עוד »

טמפרטורת המים בים התיכון

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »
קטמרן בשקיעה

כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות. הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית המתקרבת עשויה להציל חיים. במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.

קרא עוד »

הלם מים קרים

הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.

קרא עוד »

צמצום מפרשים

מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.

קרא עוד »

הסחה של היאכטה

מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.