אל ניניו

אל ניניו

מאת: סקיפר יער ארז

היום נדבר על תופעת אקלים אדירה שכוחה האמיתי אפילו לא היה ידוע עד לאחרונה.  טיפה מסובך! לא נורא:

הילד (וגם הילדה)

אחת לכמה שנים באוקיאנוס השקט, שכבת פני המים מתחממת בצורה ניכרת ולמשך זמן רב. עד המאה ה -20, המלחים האמינו שזורם באזור זרם מים חם, וקראו לו אל ניניו – "הילד"  בספרדית. באותו אזור ממש, לפעמים המים מתקררים בצורה ניכרת, ותופעה זו כונתה לה נינה, "הילדה".

מאוחר יותר התברר כי אל ניניו ולה נינה הם שני שלבים של אותו תהליך שנקרא "התנודה הדרומית" (Southern Oscillation). רק בסוף המאה ה -20, מודלים ממוחשבים אפשרו לראות כי התנודה הדרומית משפיעה על טמפרטורה, משקעים ומזג אוויר כמעט בכל רחבי כדור הארץ. תופעת אל-ניניו משכה תשומת לב מיוחדת מכיוון שתוצאותיה עלולות להיות הרות אסון.

איור 1: סטייה מטמפרטורת המים הממוצעת על פני האוקיאנוס במהלך תופעת התנודה הדרומית.
באיור העליון: לה נינה בשנת 1988.
באיור התחתון: אל ניניו בשנת 1997.

איך מופיע אל ניניו

בדרך כלל רוחות על פני המים בחלק המשווני של האוקיאנוס השקט מנשבות מערבה ומניעות את המים שחיממה השמש לאזור אינדונזיה שבמערב האוקיאנוס וגורמות ללחות גבוהה באוויר.

במזרח האוקיאנוס, סמוך לחופי דרום אמריקה המשוונית, התופעה הפוכה: שם האוויר יבש מאוד, (לכן נוצרו שם מדבריות). הרוחות גם שם מניעות מים חמים מערבה – מהחוף, והם מוחלפים במים קרים עשירים בחומרים מזינים מן הקרקעית, המאכילים דגה מקומית ענפה.

ומדוע הרוחות על קו המשווה מנשבות מערבה?

קו המשווה מקבל את מרבית חום השמש, כך שהמים מתחממים שם יותר. אוויר חם מתחיל לעלות, כיוון שהוא קל יותר מהאוויר הקר שמעליו. כך נוצר אזור לחץ נמוך ליד פני המים, אשר אוויר מצפון ומדרום מנסה למלא. כך נולדת רוח משוונית. הרוח מוטה מערבה (ימינה) על ידי כוח הסיבוב של כדור הארץ – אפקט קוריוליס. (על כך בהרחבה במאמרים נוספים שהבאנו ועוד נביא, אודות רוחות הסחר ואפקט קוריוליס).

מדיקן בחודשי הסתיו. תצלום: NASA on Unsplash

אבל

לפעמים – מדענים עדיין לא יכולים לומר מדוע בדיוק – רוחות קו המשווה במזרח ובמרכז האוקיאנוס השקט מתחזקות או נחלשות באופן ניכר למשך שבועות או חודשים שלמים. ואז הכול משתנה!

כאשר הרוחות נחלשות או אפילו מתחילות לנשב בכיוון ההפוך, שכבת המים שחיממה השמש נעה מערבה הרבה יותר לאט או בכלל לא. כתוצאה מכך, מים חמים מצטברים במזרח ובמרכז האוקיאנוס השקט. מים אלה מחממים את האוויר שמעליהם ביתר עוצמה ויוצרת את תופעת אל-ניניו.

מכיוון שאוויר חם תמיד נוטה לעלות שכן שהוא קל יותר מאוויר קר, בשנת אל-ניניו הוא מעלה לחות חמה יותר מן הרגיל בחלק המזרחי והמרכזי של האוקיאנוס ומוביל להיווצרות עננים וגשמים תכופים יותר.

אל ניניו מתרחש באופן לא סדיר – שנתיים עד שבע שנים עשויות לעבור בין התופעות – והחימום נמשך בין חמישה חודשים לשנתיים. במהלך תקופה זו, אל-ניניו מצליח להשפיע על מזג האוויר באזורים שונים בעולם.

לפעמים (אך לא תמיד) אל ניניו מלווה בשלב של קירור, המכונה לה-נינה – רוחות מוגברות בקו המשווה ותנועת מים חמים מהירה יותר מן הרגיל למערב האוקיאנוס השקט. אך לעיתים קרובות מדובר רק בתהליך של חזרה לנורמה העולמית. לכן, ההשלכות של לה נינה אינן חמורות.

באיור העליון: תנועת מים ואויר בשנה רגילה
באיור התחתון: תנועת מים ואוויר בשנת אל-ניניו

ההשלכות של אל ניניו

ההשלכות הספציפיות תלויות בעונה ובכוחו של אל ניניו עצמו. אך דבר אחד קורה תמיד:
במערב האוקיאנוס השקט, באזור אינדונזיה, הגשמים מתמעטים ונדירים וגורמים לבצורת ומשבר חקלאי.

במזרח – כלומר בחוף המערבי של דרום אמריקה, בפרו ובאקוודור – בגלל מים שהתחממו יתר על הרגיל, יורדים הגשמים ארוכים וכבדים, אפילו במדבריות, וגורמים לשיטפונות ונזקים כבדים. מול חופי פרו ואקוודור, הרוח המוחלשת עוצרת את עליית המים הקרים העשירים בחומרים מזינים – דגים מתחילים לרעוב ולמות בהמוניהם. עופות הניזונים מדגים גוועים ברעב. דייגים מאבדים את פרנסתם, ויחד עם הנזקים שהגשמים הממושכים מביאים לחקלאות, נוצרת השפעה קשה על כלכלות המדינות המושפעות: אוסטרליה, צ'ילה, אינדונזיה, הודו, יפן, ניו זילנד ודרום אפריקה.

אל ניניו בשנת 1998, שיטפונות הרסניים בצ'ילה וגשמים עזים בקליפורניה.

חיזוי אל ניניו

חיזוי אל ניניו הפך לתחום מדעי חשוב – לצורך כך מדענים עוקבים אחר הטמפרטורה והלחץ באזורים שונים באוקיאנוס השקט, משתמשים בדפוסי אקלים ומתריעים אם למשל פתאום מתחיל לרדת גשם במדבריות פרו.  אפשר לחזות את אל ניניו די בביטחון בטווח של חצי שנה, אך לא למעלה מזה, דבר המקשה מאוד על היערכות של מדינות לקראת התופעה.

האופן שבו אל ניניו מושפע, או עשוי להיות מושפע, משינויי האקלים הגלובלי עדיין לא ידוע – אין על כך הסכמה בקרב מדענים. ימים יגידו.

קרדיט מקור: Windy.App

פוסטים נוספים:

הוריקן ים תיכוני

ההוריקן הים תיכוני הינו תופעה דמוי סופה טרופית המתרחשת בים התיכון. (באנגלית Medicane שילוב של המילים Mediterranean (הים התיכון) ו-Hurricane (הוריקן).

קרא עוד »
סדנת צילום

מדד CAPE

באתרי חיזוי מזג אוויר קיים מדד חיזוי מעניין. מדד המאפשר לחזות פוטנציאל היווצרות, התפתחות ותנועה של סערה. כשייטים, כדאי שנדע להשתמש בו.

קרא עוד »

אל ניניו

אל ניניו – תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים.

קרא עוד »

למה השמיים כחולים

כל הילדים שואלים את השאלה הזו ואז הם הופכים למבוגרים ו … ממשיכים לשאול את אותה שאלה. האם השמיים באמת כחולים? ומה צבע השמש? ולמה השקיעה אדומה? היום נענה בצורה ברורה.

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.