מסתורי "האש של סנט אלמו"

מסתורי "האש של סנט אלמו"

מאת סקיפר יער ארז

מהי "האש המשונה" שראה כריסטופר קולומבוס במסעו מאירופה לאמריקה?  ננסה לברר.

ביומן המסע שכותב כריסטופר קולומבוס בשנת 1492, הוא מזכיר אירוע מוזר באזור משולש ברמודה:
"המצפן שבספינות החל להשתגע ולהבת אש משונה ואורות מוזרים הופיעו בשמים".
חובבי התיאוריות על משולש ברמודה מיהרו לייחס פיסקה זו לתופעות על טבעיות, אולם מדענים סבורים כי התופעה שתיאר קולומבוס טבעית לחלוטין. היא מכונה "האש של סנט אלמו" (St. Elmo's fire).

מה זה?

זוהי תופעת טבע נדירה הנצפית בתנאים ספציפיים – בחורף, בסופות רעמים ובתוך סופות שלג גדולות.

בים התופעה נראית כמו אש זוהרת בצבע כחול-סגול בקצות התרנים של אוניות וספינות. 

ביבשה היא נראית כמו אש הניצתת על צריחי כנסיות, אנטנות, צמרות עצים חדים, עמודים ואפילו בקצות קרני בקר. 

לעיתים קרובות מלווה את האש קול לחשוש או זמזום.

בימי הביניים יורדי הים קראו לתופעה על שמו של ארסמוס הקדוש מאנטיוכיה. קדוש נוצרי שחי במאה השנייה לספירה ונחשב פטרונם ומגינם של הימאים. במסורת הנוצרית הוא  קרוי גם – סנט-אלמו.

 

איך זה קורה?

ראשית צריך להבהיר שאין מדובר באש אמיתית, אלא בהארה של פלזמה (מצב צבירה) כתוצאה מפריקת מתח חשמלי. האורות הם מטענים חשמליים העוברים בין התורן לחלקיקי אבק באוויר. התרנים צריכים להיות טעונים באופן חיובי, והאוויר סביבם – באופן שלילי, או להפך.

בשנת 1750, המדען (לימים – נשיא ארה"ב) בנג'מין פרנקלין מצא  כי מוט ברזל מחודד יאיר בקצהו בעת סערת ברקים. המראה שניצפה במעבדה, היה דומה בכל לתיאורים של "האש של סנט אלאמו". תגלית זו הביאה את פרנקלין לרצף תגליות המשך המגדירות מטען חשמלי מהו.

ההסבר המדעי

בתנאים הנכונים השדה החשמלי סביב כל עצם גורם ליינון של מולקולות האוויר, ויוצר זוהר חלש אותו ניתן לראות בחושך. נדרש מתח חשמלי בין 1,000 ל-30,000 וולט לסנטימטר כדי ליצור את התופעה, אולם מספר זה תלוי מאוד בצורתו של העצם המדובר. קצה מחודד דורש מתח נמוך יותר מכיוון שהשדות החשמליים נעשים ממוקדים יותר.

 

מדוע דוקא התרנים?

זרמי אוויר חזקים גורמים להתנגשות של חלקיקי אבק עם התרנים. עם ההתנגשות מועברים אלקטרונים מחלקיקי האבק לתרנים ולהיפך.

כתוצאה מכך התורן יכול לקבל אלקטרונים מיותרים – אז הוא טעון שלילי. אם אלקטרונים עוברים מהתורן לחלקיקי האבק, התורן טעון חיובי.

תנאי נוסף נחוץ – האוויר צריך לשאת זרם חשמלי. זה יכול לקרות בשני מקרים:

  1. כאשר האוויר עשיר ביונים (מיונן). הדבר שכיח ברוח חזקה.
  2. כאשר האוויר לח מאוד. למים מוליכות גבוהה.
 

אז איך נוצר הזוהר?

האלקטרון שהתנתק מהתורן מתנגש באטום אבק. האנרגיה של האטום משתחררת. הזוהר נובע משחרור האנרגיה.  ככל שהתנגשויות רבות יותר, כך הוא בהיר יותר.

ועוד משהו מעניין…

יש המשערים שהאש שהופיעה בסיפור המקראי אודות הסנה הבוער שלא נשרף, היא בדיוק  תופעת הטבע הזו – תופעה שנראית כמו אש,  אך לא מציתה בעירה. (ראו תמונה).

פוסטים נוספים:

הוריקן ים תיכוני

ההוריקן הים תיכוני הינו תופעה דמוי סופה טרופית המתרחשת בים התיכון. (באנגלית Medicane שילוב של המילים Mediterranean (הים התיכון) ו-Hurricane (הוריקן).

קרא עוד »
סדנת צילום

מדד CAPE

באתרי חיזוי מזג אוויר קיים מדד חיזוי מעניין. מדד המאפשר לחזות פוטנציאל היווצרות, התפתחות ותנועה של סערה. כשייטים, כדאי שנדע להשתמש בו.

קרא עוד »

אל ניניו

אל ניניו – תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים.

קרא עוד »

למה השמיים כחולים

כל הילדים שואלים את השאלה הזו ואז הם הופכים למבוגרים ו … ממשיכים לשאול את אותה שאלה. האם השמיים באמת כחולים? ומה צבע השמש? ולמה השקיעה אדומה? היום נענה בצורה ברורה.

קרא עוד »

זרמי הסילון

שאלתם פעם את עצמכם מדוע טיסה מישראל מערבה, אורכת יותר זמן מאשר טיסה מאותו יעד בחזרה לישראל? טיסה מישראל לארה"ב, למשל, לוקחת כשעה ואף יותר מאשר טיסה מארה"ב לישראל למרות שהמרחק כמובן זהה. הסיבה המשמעותית ביותר לתופעה היא סוג מיוחד של רוחות רום הנקראות – זרמי הסילון.

קרא עוד »

חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים

בימינו תחזית מזג האוויר כוללת מודלים מורכבים שלוקחים בחשבון פרמטרים רבים, החל מטמפרטורת האוויר וכלה באופי הגיאולוגי של פני הארץ.
אך כאשר אנשים התחילו לחזות את מזג האוויר לראשונה, הם הסתמכו על פרמטר אחד בלבד. הפרמטר הזה היה לחץ האוויר או הלחץ הברומטרי.
כדי להבין באמת את מזג האוויר, חשוב להבין גם את מושג לחץ האוויר. אז בלי לחץ – בואו נבין את זה.

קרא עוד »

צונאמי

בכל מאתיים שנים בממוצע פוגע צונאמי בחופי ישראל, אבל התראה על צונאמי מתקבלת בישראל אחת לשלושה חודשים בממוצע, בעיקר בעקבות רעידות אדמה במזרח הים התיכון והלבנט. הסכנה קיימת, אבל בואו נבין מה זה בעצם צונאמי, מה המשמעות של פגיעה שלו וכיצד להתגונן.

קרא עוד »

עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים

ככלל, עגינה ים תיכונית היא בדרך כלל עם ירכתיים לרציף כדי להקל על הירידה לחוף. אבל כשאינכם בטוחים לגבי עומק המים בסמוך לרציף, כדאי לנקוט בגישת חרטום אשר תשאיר את ההגה והמדחף שלכם במים עמוקים ובטוחים יותר. גישת צד ניתן למצוא בדרך כלל רק בתחנת תדלוק או ברציף ההמתנה. אז בואו נדבר על גישת ירכתיים בעגינה ים-תיכונית.

קרא עוד »

AIS

אנחנו שומעים, קוראים ומשתמשים ב- AIS, אבל כמה אנחנו יודעים?
ערכתי עבורכם את המדריך הבא בניסיון לענות על כמה שיותר שאלות לגבי AIS.

קרא עוד »

מעמדם המשפטי של האזורים הימיים בישראל

כשייטים, אנחנו משתמשים לא אחת במושגים כגון: מימי חופין, מים טריטוריאליים וכדומה, ולא תמיד יודעים מה במדוייק מבטאים מושגים אלה.
ביקשנו מעו"ד ברק בנדיקט לעשות סדר ולהבהיר. זה חשוב וגם מעניין.

קרא עוד »

טורנדו

סופות טורנדו הן אחד מתנאי מזג האוויר הדרמטיים והאלימים ביותר על פני כדור הארץ.
מהו הטורנדו לסוגיו השונים? כיצד הוא נוצר? היכן הוא מסוכן?

קרא עוד »

ללא שליטה

אירועים חמורים שהתרחשו לאחרונה במפרץ עומאן הדגישו את חשיבות קיום נהלי השייט הבינלאומיים.

קרא עוד »
משיט 30

זרם הגולף

ישנן תופעות טבע אשר פשוטו כמשמעו מאפשרות לחיים להתקיים באזורים שונים בעולם. בין החשובות שבהן הוא זרם הגולף. בואו נבין על מה ולמה.

קרא עוד »

השדה המגנטי של כדור הארץ

כשייטים אנחנו משתמשים במצפן מגנטי מעשה יום-יום. אנחנו סומכים על המצפן שיראה לנו באופן אמין את הצפון המגנטי של כדור הארץ. אבל איך זה בעצם קורה? בואו נלמד איך מגנטים עובדים. ולמה לחיות על מגנט בגודל של כוכב לכת זה דבר טוב. זה טיפה מורכב… מבטיח לפשט.

קרא עוד »

סופות פתע

Squall, או רוחות פתע הן תופעה הנמשכת מספר דקות בלבד אך עלולה לגרום להרס רב.

קרא עוד »

סופות אבק

סופת אבק מתרחשת כאשר רוח חזקה (יותר מ -36 קמ"ש) גורמת לכמות אדירה (מיליוני טונות) של אבק לעלות לאטמוספרה. אבק זה עשוי להיות מוסע למרחק אלפי קילומטרים!

קרא עוד »

כוח קוריוליס

לכוח קוריוליס (Coriolis force) השפעה עצומה על מזג האוויר. זה הכוח שמסתובב ציקלונים ואנטיציקלונים, והוא זה שמשפיע על כיוון רוחות הסחר וזרמי הים.

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.