עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים

עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים

מאת סקיפר יער ארז

ככלל, עגינה ים תיכונית היא בדרך כלל עם ירכתיים לרציף כדי להקל על הירידה לחוף. אבל כשאינכם בטוחים לגבי עומק המים בסמוך לרציף, כדאי לנקוט בגישת חרטום אשר תשאיר את ההגה והמדחף שלכם במים עמוקים ובטוחים יותר. גישת צד ניתן למצוא בדרך כלל רק בתחנת תדלוק או ברציף ההמתנה.

אז בואו נדבר על גישת ירכתיים בעגינה ים-תיכונית.

באופן כללי

בגישת ירכתיים, מיתרי הירכתיים משמשים לקירוב הספינה אל המזח או הרציף, בעוד שהעוגן או מיתר מהחרטום מרחיקים את הסירה מהרציף. 

גאנג-וואי תיקני או לוח עץ רחב, שנישא ע"י הספינה, משמשים למעבר מהספינה למזח.

חשוב: לפני ההגעה למעגנה מומלץ לדבר מראש עם נציגי המרינה או המזח כדי לסכם את מקום ההיקשרות תוך התחשבות בשוקע הספינה שלכם. 

במידה ולא עשיתם זאת עליכם להסתכן ולבחור מקום מועדף רק אחרי ההגעה, במקרה זה – בחירת מקום בין ספינות אחרות לרוב יהיה נכון ומתאים יותר. 

יהיה עליכם גם לדעת מראש כיצד עליכם לאבטח את החרטום – ע"י מורינג מהקרקעית או ע"י מיתר ממצוף חרטום או ע"י העוגן.

להלן מספר טיפים מובילים שיעזרו בעגינה ים-תיכונית נכונה

ירכתיים לרציף עם מיתרי חרטום (Lazy lines)

Lazy lines 

משמשים בנמלים ובמרינות סואנות שבהן עוגנים מרובים שעלולים להסתבך זה בזה. החרטום מחובר למיתר חרטום כבד, המחובר מראש לגוש בטון על קרקעית הים. מיתר החרטום מחובר גם למיתר דק יותר, המובל אל המזח / הרציף, בעזרתו ניתן למשוך והרים את המיתר הכבד ולחברו לספינה (ראו איור).

הכנה
  1. התקינו פנדרים משני הצדדים ובירכתיים.
  2. הכינו שני מיתרי ירכתיים – הם צריכים להיות ארוכים מספיק כדי להגיע לרציף ולחזור לסירה.
 

הגישה

  1. נועו לאחור לכיוון הרציף.
  2. חברו תחילה אל המזח את מיתר הירכתיים שמעל הרוח.
  3. הרימו את מיתר החרטום מהמים, הובילו אותו לברווז  בחרטום וקשרו.
  4. חברו את מיתר הירכתיים השני.
  5. התאימו את מיתר החרטום ואת מיתרי הירכתיים למרחק הרצוי והבטוח מהרציף.
 
טיפ: כדי להחזיק את הספינה במקומה לאחר חיבור מיתר הירכתיים שמעל הרוח, השתמשו בטאצ'ים קטנים קדימה עם המנוע עם הגה מסובב לתוך הרוח. זאת כדי לשמור על החרטום כלפי הרוח. בקטמרן או במנועית עם שני מנועים השתמשו במנוע שמתחת לרוח. 
לעתים קרובות המיתרים האחוריים מתרפים ומיתר החרטום מתהדק, ואז מהדקים את מיתרי הירכתיים. מיתר חרטום הדוק מפחית את הסיכוי שהירכתיים יפגעו ברציף. בנוסף אבטחו את הרתיקה ע"י מגבילי תנועה (ספרינגים) שהם מיתרים אלכסוניים מברווזי מרכז הספינה אל הרציף. תפקידם לעצור את הירכתיים מלנוע הצידה.
 
ירכתיים לרציף עם עוגן
במעגנות ללא מיתרי חרטום, תצטרכו להפיל את העוגן שלכם (ראו איור).

 

הכנה

 

  1. התקינו פנדרים משני הצדדים ובירכתיים.
  2. הכינו שני מיתרי ירכתיים – הם צריכים להיות ארוכים מספיק כדי להגיע לרציף ולחזור לסירה.
  3. הכינו את העוגן לירידה, וודאו כי שרשרת העוגן אינה מסובכת בתא השרשרת כך שהיא תרוץ בחופשיות.
  4. אם אפשר – בדקו היכן פרשו ספינות אחרות את שרשראות עוגן שלהן ואל תחצו אותן עם שלכם.
 

הגישה

  1. נועו לאחור לכיוון המיקום המיועד שלכם, התחילו ממרחק טוב כדי להבטיח שהספינה נשלטת
  2. כארבעה אורכי סירה מן המזח מפילים את העוגן ומשחררים את השרשרת, תנועת השרשרת צריכה להיות חופשית.
  3. במרחק אורך סירה אחת מן המזח, מפסיקים את ירידת השרשרת כדי שפיתולי השרשרת יתיישרו והעוגן יתחפר בקרקעית תוך כדי תנועת הספינה לאחור . היו מוכנים לשחרר עוד שרשרת במידת הצורך.
  4. חברו את מיתר הירכתיים שמעל הרוח לרציף, ואחריו את מיתר הירכתיים שבמורד הרוח.
  5. לאחר שהספינה ממוקמת במרחק הנכון מן המזח, יש למתוח את שרשרת העוגן על מנת להבטיח שהירכתיים יתרחקו למרחק בטוח מהמזח – לעתים קרובות המיתרים האחוריים יתרופפו והשרשרת תהיה מהודקת, ואז נמתח שוב את מיתרי הירכתיים.
  6. וודאו במגע ובתצפית שהעוגן נעוץ היטב וחברו מיתרי עזר בין שרשרת העוגן לברווזי החרטום כדי להוריד עומס ממנוע העוגן.

גישה מותאמת רוח

ברוח צד

שימו לב: בתחילת התנועה לאחור ברוח צד סביר שיהיה צורך לנוע לתוך הרוח כדי להגיע לנתיב הנכון.

במצב זה הכרחי שהשרשרת תשתחרר בחופשיות אחרת היא תיפרש בקשת ותשנה או תמנע את הגישה לעבר המזח.

יש לוודא מראש שהצד שמתחת לרוח מפונדר היטב במקרה שנסחפים אל הספינה השכנה.

ברוח על החרטום וברוח ירכתיים

אם הרוח על החרטום או על הירכתיים, יש להתייחס לעגינת ירכתיים כגישת עגינה רגילה כפי שתואר לעיל.

 

בהצלחה בעגינות,

קרדיט: RYA

פוסטים נוספים:

הוריקן ים תיכוני

ההוריקן הים תיכוני הינו תופעה דמוי סופה טרופית המתרחשת בים התיכון. (באנגלית Medicane שילוב של המילים Mediterranean (הים התיכון) ו-Hurricane (הוריקן).

קרא עוד »
סדנת צילום

מדד CAPE

באתרי חיזוי מזג אוויר קיים מדד חיזוי מעניין. מדד המאפשר לחזות פוטנציאל היווצרות, התפתחות ותנועה של סערה. כשייטים, כדאי שנדע להשתמש בו.

קרא עוד »

אל ניניו

אל ניניו – תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים.

קרא עוד »

למה השמיים כחולים

כל הילדים שואלים את השאלה הזו ואז הם הופכים למבוגרים ו … ממשיכים לשאול את אותה שאלה. האם השמיים באמת כחולים? ומה צבע השמש? ולמה השקיעה אדומה? היום נענה בצורה ברורה.

קרא עוד »

זרמי הסילון

שאלתם פעם את עצמכם מדוע טיסה מישראל מערבה, אורכת יותר זמן מאשר טיסה מאותו יעד בחזרה לישראל? טיסה מישראל לארה"ב, למשל, לוקחת כשעה ואף יותר מאשר טיסה מארה"ב לישראל למרות שהמרחק כמובן זהה. הסיבה המשמעותית ביותר לתופעה היא סוג מיוחד של רוחות רום הנקראות – זרמי הסילון.

קרא עוד »

חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים

בימינו תחזית מזג האוויר כוללת מודלים מורכבים שלוקחים בחשבון פרמטרים רבים, החל מטמפרטורת האוויר וכלה באופי הגיאולוגי של פני הארץ.
אך כאשר אנשים התחילו לחזות את מזג האוויר לראשונה, הם הסתמכו על פרמטר אחד בלבד. הפרמטר הזה היה לחץ האוויר או הלחץ הברומטרי.
כדי להבין באמת את מזג האוויר, חשוב להבין גם את מושג לחץ האוויר. אז בלי לחץ – בואו נבין את זה.

קרא עוד »

צונאמי

בכל מאתיים שנים בממוצע פוגע צונאמי בחופי ישראל, אבל התראה על צונאמי מתקבלת בישראל אחת לשלושה חודשים בממוצע, בעיקר בעקבות רעידות אדמה במזרח הים התיכון והלבנט. הסכנה קיימת, אבל בואו נבין מה זה בעצם צונאמי, מה המשמעות של פגיעה שלו וכיצד להתגונן.

קרא עוד »

עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים

ככלל, עגינה ים תיכונית היא בדרך כלל עם ירכתיים לרציף כדי להקל על הירידה לחוף. אבל כשאינכם בטוחים לגבי עומק המים בסמוך לרציף, כדאי לנקוט בגישת חרטום אשר תשאיר את ההגה והמדחף שלכם במים עמוקים ובטוחים יותר. גישת צד ניתן למצוא בדרך כלל רק בתחנת תדלוק או ברציף ההמתנה. אז בואו נדבר על גישת ירכתיים בעגינה ים-תיכונית.

קרא עוד »

AIS

אנחנו שומעים, קוראים ומשתמשים ב- AIS, אבל כמה אנחנו יודעים?
ערכתי עבורכם את המדריך הבא בניסיון לענות על כמה שיותר שאלות לגבי AIS.

קרא עוד »

מעמדם המשפטי של האזורים הימיים בישראל

כשייטים, אנחנו משתמשים לא אחת במושגים כגון: מימי חופין, מים טריטוריאליים וכדומה, ולא תמיד יודעים מה במדוייק מבטאים מושגים אלה.
ביקשנו מעו"ד ברק בנדיקט לעשות סדר ולהבהיר. זה חשוב וגם מעניין.

קרא עוד »

טורנדו

סופות טורנדו הן אחד מתנאי מזג האוויר הדרמטיים והאלימים ביותר על פני כדור הארץ.
מהו הטורנדו לסוגיו השונים? כיצד הוא נוצר? היכן הוא מסוכן?

קרא עוד »

ללא שליטה

אירועים חמורים שהתרחשו לאחרונה במפרץ עומאן הדגישו את חשיבות קיום נהלי השייט הבינלאומיים.

קרא עוד »
משיט 30

זרם הגולף

ישנן תופעות טבע אשר פשוטו כמשמעו מאפשרות לחיים להתקיים באזורים שונים בעולם. בין החשובות שבהן הוא זרם הגולף. בואו נבין על מה ולמה.

קרא עוד »

השדה המגנטי של כדור הארץ

כשייטים אנחנו משתמשים במצפן מגנטי מעשה יום-יום. אנחנו סומכים על המצפן שיראה לנו באופן אמין את הצפון המגנטי של כדור הארץ. אבל איך זה בעצם קורה? בואו נלמד איך מגנטים עובדים. ולמה לחיות על מגנט בגודל של כוכב לכת זה דבר טוב. זה טיפה מורכב… מבטיח לפשט.

קרא עוד »

סופות פתע

Squall, או רוחות פתע הן תופעה הנמשכת מספר דקות בלבד אך עלולה לגרום להרס רב.

קרא עוד »

סופות אבק

סופת אבק מתרחשת כאשר רוח חזקה (יותר מ -36 קמ"ש) גורמת לכמות אדירה (מיליוני טונות) של אבק לעלות לאטמוספרה. אבק זה עשוי להיות מוסע למרחק אלפי קילומטרים!

קרא עוד »

כוח קוריוליס

לכוח קוריוליס (Coriolis force) השפעה עצומה על מזג האוויר. זה הכוח שמסתובב ציקלונים ואנטיציקלונים, והוא זה שמשפיע על כיוון רוחות הסחר וזרמי הים.

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.