חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים

חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים

מאת סקיפר יער ארז

בימינו תחזית מזג האוויר כוללת מודלים מורכבים שלוקחים בחשבון פרמטרים רבים, החל מטמפרטורת האוויר וכלה באופי הגיאולוגי של פני הארץ. אך כאשר אנשים התחילו לחזות את מזג האוויר לראשונה, הם הסתמכו על פרמטר אחד בלבד. 

הפרמטר הזה היה לחץ האוויר או הלחץ הברומטרי. כדי להבין באמת את מזג האוויר, חשוב להבין גם את מושג לחץ האוויר. 

אז בלי לחץ – בואו נבין את זה.

מהו לחץ האוויר ומה גורם לו להיות גבוה או נמוך?

הביטו באיור שלפניכם: לחץ הוא הכוח שבו לוחץ עמוד אוויר על פני השטח במקום מסוים בכדור הארץ. 

לחץ עמוד האוויר הזה יכול ללחוץ חזק או חלש. במה זה תלוי?

הגורם הראשון

בעמוד הלוחץ עשויות להיות הרבה מולקולות אוויר אטמוספריות, או שלא. ככל שיהיו בו יותר מולקולות, כך תהיה לעמוד יותר מסה, והמסה תלחץ יותר את פני השטח. כלומר, הלחץ תלוי במספר המולקולות בעמוד האטמוספרי. יחד עם זאת, כמעט כל מולקולות האוויר האטמוספרי נמצאות בתחתית האטמוספרה, כלומר ב- 10 ק"מ הנמוכים, כך שלמעשה הלחץ תלוי במתרחש בשכבה זו.

השפעת הטמפרטורה

הביטו באיור שלפניכם: אם האוויר קר, המולקולות שלו צפופות מאוד. במקרה זה יהיו יותר מולקולות בעמוד האטמוספרי והן ילחצו חזק על פני השטח (מכאן שהלחץ יהיה גבוה). כשהאוויר חם המולקולות שלו פחות צפופות, רק מעט מהן ימצאו בעמוד והלחץ יהיה נמוך.

Image2

השפעת הגובה

כשאנחנו עולים אל ההרים, גובה העמוד האטמוספרי מעלינו יורד וכך הלחץ עלינו קטן. כלומר, לחץ לא קשור רק לטמפרטורה, אלא שהוא תלוי מאוד בגובה המקום. הן טמפרטורת האוויר והן הגובה קובעים את מסת עמודת האטמוספרה. והיא משפיעה על הלחץ. אך האם מסת העמודה היא הגורם היחיד?

הגורם השני

העמוד האטמוספרי, האוויר אינו יציב; הוא נע כל הזמן גם אופקית (עובר מעמוד אחד לאחר) וגם אנכית (עולה או יורד בתוך העמוד). כשהאוויר יורד תנועת האוויר יוצרת לחץ נוסף על פני השטח.

אנחנו יכולים לדמות את הלחץ הזה על עצמנו, למשל, כאשר הרוח נושבת לנו בפנים ומונעת מאיתנו ללכת בחופשיות. הלחץ של סילון האוויר האופקי עלינו יכול להיות חזק כל כך שלא נוכלו לנוע קדימה ולפעמים אפילו לעוף לאחור. 

כפי שאנו יודעים, לחץ רוח זה על המפרש גורם לסירה לנוע עם כיוון הרוח. גם המפרש וגם הולך הרגל במקרה זה דומים לפני השטח כשהאוויר יורד מלמעלה.

Image3
מימין: מעל איזור טרופי | משמאל: מעל קו המשווה

מה אומרת לנו תחזית הלחץ?

העובדה שיש לאוויר משקל הוכרה באמצע המאה ה -17. ואז אנשים חשבו כיצד למדוד משקל זה, והחלו לבחון כיצד הוא עשוי להשתנות מדי יום בכל מקום מסוים. עד מהרה הם הבחינו שלעתים קרובות זמן קצר לפני שהתחיל לרדת גשם, הלחץ החל לרדת, ואם הלחץ עלה, בדרך כלל לא ירד גשם. כך נולדו התחזיות הראשונות של משקעים על ידי שינוי לחץ. 

קל להסביר את הדפוס הזה: אם הלחץ יורד, סביר להניח שהאוויר יעלה מעל פני השטח.  כשהאוויר עולה ויש לחות באוויר, ייווצרו עננים ומשקעים. לעומת זאת כאשר הלחץ עולה, האוויר יורד, ולא מאפשר היווצרות ענן.

מה עוד חוזה לנו הלחץ הברומטרי?

אם תחזית הלחץ נמוכה, ככל הנראה יהיו עננים בשמיים. זה ייצור מזג אוויר קריר יותר בקיץ, אך מזג אוויר חמים יותר בחורף.

אם תחזית הלחץ גבוהה, ככל הנראה לא יהיו עננים בשמיים. זה ייצור מזג אוויר חם יותר בקיץ, ומזג אוויר קר יותר בחורף.

כלל אצבע

אם הלחץ יורד, מזג האוויר "יקצין". 

אם הלחץ עולה מזג האוויר "ישתפר". 

יחד עם זאת, עלינו לזכור תמיד כי מדובר בדפוסי מזג אוויר כלליים הקשורים ללחץ, וייתכנו חריגים שונים. לכן אני ממליץ לא להגביל את עצמנו לפרמטר אחד כדי לערוך תחזית מזג אוויר.

היו אתם החזאים!
היכן ניתן למצוא את נתוני הלחץ?

באפליקציות השונות (בעיקר בגרסות ה- Pro ) ניתן למצוא נתוני תחזית לחץ באופן ברור וקל. חפשו "לחץ אטמוספרי בגובה פני הים" וכן חפשו "מפת איזוברים". 

בשני האופנים תוכלו לקבל את נתוני הלחץ לאתר בו אתם מתעניינים ולבצע מהלך מושכל של תחזית.

להמחשה עיינו בצילומי המסך שלפניכם (מתוך אפליקציית Windy).

Image4
Image5

פוסטים נוספים:

הוריקן ים תיכוני

ההוריקן הים תיכוני הינו תופעה דמוי סופה טרופית המתרחשת בים התיכון. (באנגלית Medicane שילוב של המילים Mediterranean (הים התיכון) ו-Hurricane (הוריקן).

קרא עוד »
סדנת צילום

מדד CAPE

באתרי חיזוי מזג אוויר קיים מדד חיזוי מעניין. מדד המאפשר לחזות פוטנציאל היווצרות, התפתחות ותנועה של סערה. כשייטים, כדאי שנדע להשתמש בו.

קרא עוד »

אל ניניו

אל ניניו – תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים.

קרא עוד »

למה השמיים כחולים

כל הילדים שואלים את השאלה הזו ואז הם הופכים למבוגרים ו … ממשיכים לשאול את אותה שאלה. האם השמיים באמת כחולים? ומה צבע השמש? ולמה השקיעה אדומה? היום נענה בצורה ברורה.

קרא עוד »

זרמי הסילון

שאלתם פעם את עצמכם מדוע טיסה מישראל מערבה, אורכת יותר זמן מאשר טיסה מאותו יעד בחזרה לישראל? טיסה מישראל לארה"ב, למשל, לוקחת כשעה ואף יותר מאשר טיסה מארה"ב לישראל למרות שהמרחק כמובן זהה. הסיבה המשמעותית ביותר לתופעה היא סוג מיוחד של רוחות רום הנקראות – זרמי הסילון.

קרא עוד »

חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים

בימינו תחזית מזג האוויר כוללת מודלים מורכבים שלוקחים בחשבון פרמטרים רבים, החל מטמפרטורת האוויר וכלה באופי הגיאולוגי של פני הארץ.
אך כאשר אנשים התחילו לחזות את מזג האוויר לראשונה, הם הסתמכו על פרמטר אחד בלבד. הפרמטר הזה היה לחץ האוויר או הלחץ הברומטרי.
כדי להבין באמת את מזג האוויר, חשוב להבין גם את מושג לחץ האוויר. אז בלי לחץ – בואו נבין את זה.

קרא עוד »

צונאמי

בכל מאתיים שנים בממוצע פוגע צונאמי בחופי ישראל, אבל התראה על צונאמי מתקבלת בישראל אחת לשלושה חודשים בממוצע, בעיקר בעקבות רעידות אדמה במזרח הים התיכון והלבנט. הסכנה קיימת, אבל בואו נבין מה זה בעצם צונאמי, מה המשמעות של פגיעה שלו וכיצד להתגונן.

קרא עוד »

עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים

ככלל, עגינה ים תיכונית היא בדרך כלל עם ירכתיים לרציף כדי להקל על הירידה לחוף. אבל כשאינכם בטוחים לגבי עומק המים בסמוך לרציף, כדאי לנקוט בגישת חרטום אשר תשאיר את ההגה והמדחף שלכם במים עמוקים ובטוחים יותר. גישת צד ניתן למצוא בדרך כלל רק בתחנת תדלוק או ברציף ההמתנה. אז בואו נדבר על גישת ירכתיים בעגינה ים-תיכונית.

קרא עוד »

AIS

אנחנו שומעים, קוראים ומשתמשים ב- AIS, אבל כמה אנחנו יודעים?
ערכתי עבורכם את המדריך הבא בניסיון לענות על כמה שיותר שאלות לגבי AIS.

קרא עוד »

מעמדם המשפטי של האזורים הימיים בישראל

כשייטים, אנחנו משתמשים לא אחת במושגים כגון: מימי חופין, מים טריטוריאליים וכדומה, ולא תמיד יודעים מה במדוייק מבטאים מושגים אלה.
ביקשנו מעו"ד ברק בנדיקט לעשות סדר ולהבהיר. זה חשוב וגם מעניין.

קרא עוד »

טורנדו

סופות טורנדו הן אחד מתנאי מזג האוויר הדרמטיים והאלימים ביותר על פני כדור הארץ.
מהו הטורנדו לסוגיו השונים? כיצד הוא נוצר? היכן הוא מסוכן?

קרא עוד »

ללא שליטה

אירועים חמורים שהתרחשו לאחרונה במפרץ עומאן הדגישו את חשיבות קיום נהלי השייט הבינלאומיים.

קרא עוד »
משיט 30

זרם הגולף

ישנן תופעות טבע אשר פשוטו כמשמעו מאפשרות לחיים להתקיים באזורים שונים בעולם. בין החשובות שבהן הוא זרם הגולף. בואו נבין על מה ולמה.

קרא עוד »

השדה המגנטי של כדור הארץ

כשייטים אנחנו משתמשים במצפן מגנטי מעשה יום-יום. אנחנו סומכים על המצפן שיראה לנו באופן אמין את הצפון המגנטי של כדור הארץ. אבל איך זה בעצם קורה? בואו נלמד איך מגנטים עובדים. ולמה לחיות על מגנט בגודל של כוכב לכת זה דבר טוב. זה טיפה מורכב… מבטיח לפשט.

קרא עוד »

סופות פתע

Squall, או רוחות פתע הן תופעה הנמשכת מספר דקות בלבד אך עלולה לגרום להרס רב.

קרא עוד »

סופות אבק

סופת אבק מתרחשת כאשר רוח חזקה (יותר מ -36 קמ"ש) גורמת לכמות אדירה (מיליוני טונות) של אבק לעלות לאטמוספרה. אבק זה עשוי להיות מוסע למרחק אלפי קילומטרים!

קרא עוד »

כוח קוריוליס

לכוח קוריוליס (Coriolis force) השפעה עצומה על מזג האוויר. זה הכוח שמסתובב ציקלונים ואנטיציקלונים, והוא זה שמשפיע על כיוון רוחות הסחר וזרמי הים.

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.